Κυριακή 12 Απριλίου 2009

ΟΙ ΝΕΕΣ ΛΙΜΟΥΖΙΝΕΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ

Τύψεις φαίνεται ότι διακατείχαν μέχρι πρότινος πολλούς βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου επειδή τα ακριβά δίλιτρα αυτοκίνητά τους ρύπαιναν την ατμόσφαιρα.
Μαζεύτηκαν λοιπόν μια νύχτα στην βουλή και ψήφισαν ένα νόμο που τους επιτρέπει να αντικαθιστούν τα αυτοκίνητά τους και με υβριδικά οχήματα ανεξαρτήτως κυβικών και μάρκας. Και φυσικά άδραξαν την ευκαιρία… κλπ..

***

Τζένη μου, πολύ καλό το σχόλιο που μου έστειλες. Δεν με ξένισε, ωστόσο καθόλου. Αντικαθιστώντας με ευκολία τους ‘Κλαζομένιους’ με τους (περισσότερους) από τους ‘βολευτές’ μας -όπως τους αποκαλούσε ο Καραμανλής με την ιδιότυπη προφορά του- θα μπορούσαμε να επαναλάβουμε τη λακωνική ρήση: «Έξεστι τοις βουλευταίς ασχημονείν»… Και ‘αισχυμονείν’ το δίχως άλλο.
Αποφάσισαν, λέει, παμψηφεί την αντικατάσταση των βουλευτικών του αυτοκινήτων με άλλα που έχουν υβριδικό κινητήρα υψηλού κυβισμού και πολυτελούς κατασκευής; Πάρτο συμβολικά, επειδή μάλλον θα θέλουν να επισημάνουν, σε όσους δεν το κατάλαβαν, ότι η εν γένει πολιτεία τους συνιστά τον ορισμό της Ύβρεως.
Ύβρις στα δημόσια πράγματα δεν είναι, όμως, μόνο η αλαζονική και αυθάδης συμπεριφορά, αλλά και η προκλητική υποτίμηση της νοημοσύνης των πολιτών (βλέπε δικαιολογίες κτήσης των αυτοκινήτων). Ωστόσο, λόγω της αποδεδειγμένα περιορισμένης νοημοσύνης των υβριστών, διαφεύγει της προσοχής τους, ότι η ύβρις (1) είναι το πρώτο σκέλος ενός αδιάσπαστου τριπτύχου. Νομοτελειακά ενεργοποιήθηκαν και τα άλλα δυο αναπόσπαστα σκέλη: η νέμεσις(2) και η τήσις(3). Δυστυχώς, όμως για το σύνολο των υβριστών (ή υβριδιστών, αν θέλεις) δεν θα λειτουργήσουν με τους όρους της κάθαρσης, σύμφωνα με τις επιταγές μιας αρχαίας τραγωδίας. Οι υβριστές αυτοί δεν θα αναγκαστούν να υποστούν την ατιμωτική έκθεσή τους εις τον ‘ύβρεως λίθον’. Και τούτο, επειδή δεν υποτιμούν άδικα την νοημοσύνη των πολιτών-ψηφοφόρων, αφού κάποιους θα τους ξαναψηφίσουν, ή θα ψηφίσουν νέους επίδοξους υβριστές της νοημοσύνης τους(*).

(1) ύβρις [ανάμεσα στα άλλα]: αλαζονική και αυθάδης συμπεριφορά, καθώς και περιφρόνηση των νόμων της ηθικής, του ‘δεόντως πράττειν’. «υβρις τόδ' εστί, κρείσσω δαιμόνων ειναι θέλειν», Ευρ.)·
(2) νέμεσις: α) νομοτελειακή απονομή δίκαιης τιμωρίας για αξιόποινη πράξη, ποινή. β) η θεϊκή τιμωρός δύναμη, η θεϊκή οργή που πλήττει αυτόν που ασεβεί ή αδικεί, η θεία δίκη. Αλλά: «νέμεσις δέ μοι εξ ανθρώπων ἔσσεται», Ομήρου Οδ.)·
(3) τίσις: ανταπόδοση, εκδίκηση «τίσιν δίδωμί τινος»= τιμωρούμαι για κάτι που έχω κάνει.

Φιλιά
Γιώργος Βλάχος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: